Skip to Content Contact Us

הסכם להורות משותפת

המציאות הביאה עמה פתרונות מקוריים לבעיות שבעבר רבים היו משלימים איתם. ההתפתחות הטכנולוגית והאפשרויות של "הפרייה חוץ גופית" הביאו לתחום דיני המשפחה סוגים שונים ומגוונים של משפחות.

לא עוד תבנית אחת של משפחה: גבר-אישה-ילדים. כיום ניתן לפגוש בתחום מגוון גדול של משפחות חדשות. זוגות אשר חיים מתוך בחירה כידועים בציבור, זוגות אשר הנפיקו תעודת זוגיות, זוגות חד מיניים וזוגות אשר בחרו לממש את פוטנציאל ההורות שלהם, ללא קשר של נישואין, ובהסכמת שני הצדדים. בעקבות הביקוש הגבוה למנגנון הבאת ילד לעולם באמצעות הורות משותפת וללא קשר של נישואין, הוקם "המרכז להורות אחרת" אשר מטרתו היא "תיווך" בין גברים לנשים המעוניינים להיות הורים אך לא במסגרת זוגיות מקובלת.

גברים ונשים אלו, עורכים בניהם הסכם מראש אשר מטרתו להסדיר את חלוקת נטל ההורות בין שני ההורים.

אלמנטיים מרכזיים בהסכם להורות משותפת:

שם הילד – על פי חוק השמות, ילד שנולד להורים שאינם נשואים נרשם אוטומטית בשם משפחתה של אימו. לכן על ההורים להסכים במסגרת ההסכם על שם משפחתו של הילד.

משמורת – בשונה מאפוטרופסות (השייכת לשני ההורים באופן טיבעי), ההורים רשאים להסכים בידי מי תהא המשמורת על הילד וכיצד יחולקו זמני השהייה של הילד עם ההורה השני וזאת בהתאם לחיי היומיום של ההורים.

מזונות – הסכם בין הורים הקובע את מזונות חייב להיות כפוף לחלוקת זמני השהייה של ההורים עם הילד. ככל והילד יהיה יותר ממחצית מהזמן בבית האם, אזי יש לקבוע סכום מזונות חודשי שישולם לידי האם לצורך מזונות כאשר בסכום זה כלולים הוצאות הביגוד, מזון, מדור, חינוך וכיוצ"ב. כמו כן יש לקבוע מראש גם מנגנון של תשלום הוצאות החינוך והבריאות החריגות, כגון: טיפולי שיניים, טיפולים פסכולוגיים, שיעורים פרטיים, שיעורי נהיגה, השכלה גבוהה, חוגים, קייטנה וכל הוצאה אחרת. 

כאשר מסכימים ההורים, כי חלוקת זמני השהייה של הילד תהא שווה בין ההורים, קרי הילד ישהה אצל האם 7 לילות מתוך 14, ואצל האב 7 לילות מתוך 14, תהא בידי ההורים אפשרות לפתוח חשבון משותף לצורכי הוצאותיו של הילד בלבד, אליו יופקד מידי חודש סכום קבוע על ידי כל אחד מההורים בהתאם להכנסתו.

אישור ההסכם מתבצע בפני בית המשפט לענייני משפחה ומקבל תוקף של פסק דין מחייב.

ווטסאפ
Back top top