Skip to Content Contact Us

ניפוץ מיתוסים על גירושין

השבוע הגיע לסיומו קורס מרתק שדן ביסודות ההלכתיים של בתי הדין הרבניים.

אני מודה שחיכיתי לסיום הקורס רק כדי לכתוב את הטור הזה. אני אומנם מכירה היטב את התחום, אבל אף אחד עוד לא מת מ-60 שעות צלילה למי האוקיינוס העמוקים של בתי הדין הרבניים בישראל. לעולם שהביקור המעמיק בו, נותן תחושה שהזמן עצר מלכת.

עולם שבו בשנת 2022 לא מקבלים עדויות של נשים כראיה (לעיתים אפילו במקרים של אלימות במשפחה), עולם שבו היחס במקרה שגבר בוגד, שונה מהיחס במקרה שאישה בוגדת. אבל בעיקר עולם שנלחם בשארית כוחותיו על צביונה של מדינת ישראל כיהודית בנוסף להיותה דמוקרטית.

Img 0856
*כפוף לזכויות יוצרים פינטרסט

אז תשימו על עצמכם בלוני חמצן ובואו איתי לצלילה למעמקי האוקיינוס של בתי הדין הרבניים בישראל:

מיתוס #1

״אם אתה גבר תרוץ מהר לתפוס סמכות בבית הדין הרבני״ – שטויות!!!

אם בגדת (וגם אם לא), תעדיף לסיים את ענייני הרכוש (ובכלל) במסגרת הסכם כולל (או בבית המשפט) ולהגיע לבית הדין הרבני רק כדי להתגרש.

במצב של בגידה אתה עלול למצוא את עצמך נדרש לשלום בית, או במילים אחרות – ״מסורב גט״ ומחויב לשאת במזונות אישה.

בעניין זה חשוב לזכור – מזונות אישה יפסקו רק עד הגט. לאישה זכות למזונות כל עוד היא נשואה.

זכרו דבר נוסף – אם האישה עובדת ומכניסה כסף – אז או שהכסף מועבר ישירות לבעלה ואז הוא משלם לה מזונות או ש״מעשה ידיה בידיה״ והוא לא מחויב לשלם לה מזונות.

 

מיתוס #2

״אם היא בגדה בי וקניתי את הסמכות של בית הדין היא לא תקבל כלום״

לא מדויק, אבל גם לא 100% שגוי – בתי הדין הרבניים אומנם כפופים לחוק יחסי ממון, אבל בנסיבות חריגות הם עלולים לפרש את סעיפי החוק באופן רדיקלי כדי לגרום לאישה להצטער על הבגידה.

איך עושים את זה אתם שואלים? עושים שימוש בסעיף המאפשר להקדים את מועד הקרע (קו פרשת המים לצורך איזון הנכסים המשותפים שנצברו במהלך שנות הנישואין) – במילים אחרות סעיף שמאפשר לצמצם את תקופת הנישואין בצורה מלאכותית ולטעון שכל עוד האישה ניהלה רומן היא לא תחשב נשואה.

המשמעות של הטריק הזה היא שאם הגבר צבר זכויות פנסיוניות בסך 100 ש״ח בכל שנה והנישואין ארכו 10 שנים, אבל הוא הצליח להוכיח שהאישה ניהלה רומן במשך 5 שנים, אז היא תהיה זכאית לחלוקת הכספים שנצברו רק ב-5 שנים.

טריק נדיר (בעיקר מהסיבה שקשה להוכיח את הרומן) שלא היה עובד לעולם בבית המשפט לענייני משפחה.

 

מיתוס #3

״אני אחשוף שאת לוקחת ציפרלקס וייקחו לך את הילדים״

אין סיכוי שייקחו לך את הילדים בגלל שאת לוקחת ציפרלקס – להיפך, אם את בדיכאון, עם או בלי קשר לגירושין והושטת לעצמך עזרה בדמות ציפרלקס, הערכאות השיפוטיות יעריכו בחיוב את הרצון להתאוששות וטיפול.

 

מיתוס #4

״אם הבעל בגד והביא ילד מחוץ לנישואין – הילד יוגדר כממזר״

המשפט יהיה נכון רק אם האישה האחרת נשואה.

כלומר – ילד ממזר הוא ילד שנולד לאישה שהייתה נשואה 300 ימים לפני הלידה והאבא של הילד הוא לא בעלה.

 

מיתוס #5

״הכתובה גם ככה לא שווה כלום״

ביג מיסטייק!!! כתובה היא שיק לכל דבר ולכן כשאתה חותם על כתובה, תיקח בחשבון שיום יבוא ותידרש לפרוע אותו.

כוכבית קטנה – ״אין כפל מבצעים״ – אם קיבלת מהבעל סכום כסף במסגרת איזון הזכויות הפנסיוניות שלו, את לא תקבלי גם וגם.

 

מיתוס #6

״התחתנו בחתונה אזרחית בקפריסין כי אנחנו לא רוצים שבית הדין הרבני יתערב לנו״.

ביג מיסטייק!!! ענייני נישואין וגירושין של יהודים בארץ ישראל הם בסמכותם הבלעדית של בתי הדין הרבניים. כלומר, התחתנתם בקפריסין –  אז הכל טוב ויפה אבל זה כרטיס בכיוון אחד, כי להתגרש בקפריסין כבר לא יתנו לכם. ולכן אם שניכם יהודים האופציה היחידה שלכם להתגרש היא רק בבית הדין הרבני.

אגב, רוב הסיכויים שבית הדין יתעקש לסדר גט כהלכתו, אז גם תשמעי את המילים ״מגורשת מגורשת מגורשת״.

 

מיתוס #7

״אין סיכוי שהוא לא ייתן לי גט, כי חתמנו על הסכם ממון שאם הוא מעז לעשות בעיות עם הגט הוא ישלם לי פיצוי״

ביג מיסטייק – סעיף כזה בהסכם טרום נישואין עלול להפוך את הגט למְעֻשֶּׂה ואני לא יודעת אם אתם יודעים, אבל גט פיטורין חייב להיות מרצונו החופשי של הבעל (וגם של אישה) ולכן סעיף כזה יכול לעיתים להביא לתוצאה הפוכה שבה בית הדין מסרב לסדר את הגט.

 

מיתוס #8

״אם אתה רוצה להפוך את אשתך לעגונה תברח לחו״ל וככה תתנקם בה ולא תהיה לה שום דרך להתיר את עגינותה״.

טעות חלקית – אם תרצה להותיר את אשתך עגונה, אתה תידרש לברוח למדינה שלישראל אין איתה הסכם הסגרה, כי לבתי הדין יש סמכויות אכיפה גם בחו״ל ובאמצעות הסכם הסגרה ניתן להביא אותך לארץ.

 

מיתוס #9

״אם לא תכבסי לי את הבגדים אני אלך לבית הדין הרבני, אומר שאת מורדת ובשנייה אנחנו מתגרשים״

ממש אבל ממש לא!!! בחוק העונשין הישראלי יש עבירה פלילית ולפיה ״דינו של המגרש אישה בעל כורחה – מאסר 5 שנים״. סעיף זה אומנם מופנה בעיקר לנשים מוסלמיות שהגברים שלהן יכולים לזרוק לעברן את המילים ״מגורשת מגורשת מגורשת״ והן נחשבות לגרושות. אך חשוב לדעת שבבית הדין לעולם לא יסודר גט ללא הסכמתה של האישה.

יותר מזה … תקשיבו טוב טוב – בתי הדין יעדיפו לאפשר לך לשאת אישה נוספת (בתנאים מחמירים ובתיאום עם חוק העונשין האוסר על ביגמיה) מאשר לגרש אישה בניגוד לרצונה.

 

מיתוס #10

"התגרשתם, חזרתם לחיות ביחד, יש מצב גדול שתאלצו לקיים את טקס סידור הגט שוב".

קחו לדוגמא את שירן ותומר, זוג שהיו אצלי בגישור שבסיומו הם התגרשו. כעבור 3 שנים הם ביקשו שאסייע להם לערוך הסכם הורות משותפת לטובת הבאת ילד נוסף לעולם (אח לילד המשותף שלהם).

הבהרתי להם שבמידה והם יביאו את הילד ״בדרכים המסורתיות״ יש סיכוי שזה ייחשב ל״קידושי ביאה״ והם יאלצו לסדר את הגט שוב.

למה? כי לאחר סידור הגט האישה הופכת להיות אסורה על בעלה. לכן במידה והם חוזרים להיות יחדיו זה יכול להיחשב כאילו נישאו שוב.

 

 

 

אולי יעניין אותך גם

שח – מט

שח-מט בדיוק כמו במשחק, גם בהליך גירושין, הדרך להשיג את מטרות הלקוח היא באמצעות אסטרטגיה נכונה. אבל כדי לתכנן אסטרטגיה נכונה יש להידרש לכמה שיותר

מוסד הנישואין בישראל

מוסד הנישואין בישראל כידוע, הגדרתה של מדינת ישראל היא "מדינה יהודית דמוקרטית". הגדרה זו עוגנה במגילת העצמאות שנחתמה ב-14 במאי 1948. אם נכנסים לעובי הקורה

עסקה מפוקפקת

רוני ישבה אצלי במשרד ומיררה בבכי. מה אעשה עכשיו עם החיים שלי, מי ייקח אותי?! ילדה בת 21, נשואה כבר שנתיים. מצד שני – אני

ווטסאפ
Back top top