Skip to Content Contact Us

שוויון בנטל המזונות – הזדמנות פז לצמיחה תעסוקתית של נשים

פסק הדין שניתן בבית משפט העליון בע"מ 919/15 במסגרתו בוטל החיוב האבסולוטי של גברים במזונות ילדיהם, מהווה פריצת דרך במובנים רבים. אם בוחנים את השפעתו של שינוי ההלכה לאורך זמן, ניתן יהיה ללמוד שהמצב המשפטי החדש דווקא ייטיב עם הנשים ויעודד בקרבן את הרצון בעצמאות כלכלית.

ב-19.07.17 נפל דבר בתחום דיני המשפחה. בית המשפט העליון נתן פרשנות חדשה לתקנת הרבנות הראשית שהייתה נהוגה במשך שנים רבות, וקבע כי הטלת חובה אבסולוטית לתשלום מזונות ילדים על האב, מהווה אפליה מגדרית. לכן ראוי יהיה שהחובה במזונות הילדים, תוטל על שני ההורים באופן שווה. בהמשך קבע בית המשפט נוסחה לחישוב דמי המזונות באמצעות היחס שבין השתכרות ההורים לזמני השהות. מפסקי הדין אשר ניתנו לאחר שינוי ההלכה, ניתן ללמוד שבתי המשפט מכילים את ההלכה גם במקרים שבהם ישנם פערי השתכרות וכן זמני שהות לא שוויוניים.

בעבר אישה שהתגרשה, יכלה להסתמך על מזונות מינימאליים של כ-1,300 ₪ בחודש, במכפלת מספר הילדים ותוספת של דמי מדור. היום אישה שהתגרשה, תאלץ להסתפק בסכום קטן בהרבה ובכך ההלכה גם מעודדת אחריות הורית משותפת על הילדים.

מיד לאחר פרסום פסק הדין הקימו ארגונים שונים קול צעקה וטענו, כי ההלכה החדשה  מנוגדת לעקרון "טובת הילד" ואף תביא ילדים רבים לחרפת רעב.

כיום, שנה לאחר פסק הדין, ראוי יהיה לבחון את המצב המשפטי החדש באספקלריה שונה במקצת. ראוי יהיה לשאול – האם המצב המשפטי החדש יוביל נשים דווקא לעצמאות כלכלית ולא לחרפת רעב?. האם המצב החדש ולפיו נשים גרושות יקבלו דמי מזונות נמוכים (אם בכלל), ובעקבות כך יקלעו למשברים כלכליים קיומיים, יעודד אותן, בטווח הארוך, לפרנס את עצמן ואת ילדיהן ואף יהווה "טריגר" משמעותי לצמיחה ולכניסתן של נשים למעגל העבודה?

מקרה שהיה כך היה:

היא התייצבה בפתח משרדי בשעה המדויקת שבה קבענו. אישה מטופחת ויפה בשנות ה-50 המאוחרות לחייה. היא פנתה אלי בחצי נימוס וחצי חוצפה ואמרה – "כבר 09:01, קבענו ב-09:00". סימנתי לה לשבת וסיימתי את שיחת הטלפון.

בפתח דבריה היא הודיעה לי שהיא מוכנה לשלם לי כל סכום כדי להוציא אל הפועל את רגשות הנקמה שמקוננים בליבה כבר 12 שנים.

לפני 12 שנים היא התגרשה.

היא הכירה את בעלה בגיל 20 בלימודי התואר הראשון. שניהם למדו הנדסה בטכניון. עוד במהלך התואר הם נישאו ומיד לאחר מכן היא נכנסה ללופ של הריונות, לידות ו-4 ילדים. "הסידור" שהוא מתקדם בסולם הדרגות באחד הארגונים הגדולים במשק והיא מגדלת את הילדים, היה נוח לשניהם. ביום בהיר אחד היא התאהבה באחר. "אחר" שהבטיח לה עולם ומלואו וחיש מהר היא נשבתה בקסמיו. היא הודיעה לבעלה שהיא רוצה להתגרש. עוצמת הפגיעה של הבעל לא הותירה בו בדל של חמלה, אפילו על ילדיו הרכים הוא לא חס. מבחינתו דווקא הילדים היוו כלי מיטבי לנקום באימם. הוא שכר עו"ד מהשורה הראשונה והפעיל עליה את כל המניפולציות האפשריות, לרבות פתיחת הליכים בבית הדין הרבני ואיומים לחשוף בפני ביה"ד את בגידתה ובכך תישאר בלי כלום וגם בלי הילדים. היא קיבלה גב כלכלי מלא מה"אחר" ונכנעה לדרישותיו המוגזמות של בעלה. תוך ימים ספורים היא חתמה על הסכם גירושין מקפח מבלי שהתייעצה עם עורך דין. לפי ההסכם הבעל התחייב  לשלם סך של 2,000 ₪ בגין מזונות ארבעת  ילדיו והשאיר לה בית עם משכנתא גבוהה. הוא לעומת זאת, נשאר עם מלוא הזכויות הפנסיוניות שצבר במהלך 25 שנות נישואין, לרבות  מיליון שקל בקופות גמל וקרנות השתלמות.  מיד לאחר הגירושין נטש אותה הבחור "האחר", כאשר הבין שעכשיו הוא יאלץ לכלכל 4 ילדים ופתאום הקסם של החשאיות והנסתר התפוגג לו. גם אבי ילדיה יצא מהתמונה והטיח בפרצופה את הסכם הגירושין עליו חתמה. היא נותרה חסרת כל ומשם היו לה שתי ברירות – להתדפק על דלתות הביטוח הלאומי או להרים את ראשה למעלה ולדאוג בעצמה לפרנס את ילדיה בכבוד.

היום היא ישבה במשרדי, לבושה באופן מוקפד, כאשר בידיה מפתחות למכונית פאר ועוד 3 מפתחות ל-3 נכסי נדל"ן שמניבים לה תשואה של עשרות אלפי שקלים בכל חודש. היא השיגה את הרכוש בזיעת אפה. היא בחרה בכל יום מחדש לפרנס את ילדיה בכבוד, מבלי למרר על גורלה. היום היא ביקשה ממני להגיש תביעה לביטול הסכם הגירושין מחמת עושק, כפייה והטעייה וכן לעמוד על זכויותיה בפנסיה של בעלה, על פי החוק לחלוקת חיסכון פנסיוני ביו בני זוג שנפרדו.

הבטתי עמוק בתוך עיניה ושאלתי אותה – "אם הייתה מקבלת מזונות גבוהים יותר, הייתה צוברת בכל זאת את כל הרכוש?". לא המתנתי לתשובתה ואמרתי – "כל מה שיש לך זה בזכותו. כן, כן אותו בעל ואבא שהותיר אותך ואת ילדיך חסרי כל. אני בטוחה שלך יש היום הרבה יותר רכוש מאשר לו, והעיקר שיש לך את הילדים שלך". כשאת יוצאת מדלת משרדי תשאירי כאן את הרצון בנקמה ותמשיכי לקטוף את פירות ילדייך ונכסייך.

אופירה היא רק דוגמא אחת לפוטנציאל הגדול שטמון בהשפעת המצב המשפטי החדש על תעסוקת נשים. ביטול חיוב המזונות, או סכום מזונות נמוך, יאלץ נשים לצאת ממשבצת עקרת הבית ולעשות להגדלת הכנסתן. בכך הן יאלצו לשבור את תקרות הזכויות ולהוביל לשוויון תעסוקתי בין נשים לגברים. היתרון הנוסף הוא מתן הזדמנות לגברים להמציא את אבהותם מחדש.

מוסר השכל- כל משבר שמופיע בחיים הוא הזדמנות לשבור את תקרות הזכוכית ולהצליח באופן מסחרר. אנחנו רק צריכים להיות ערים לכך.

וגם…. "על הרס בית לא יקום בית". התשוקה והטירוף שמילאו את הגוף והנפש כאשר היחסים עם המאהב היו מאחורי פרגוד, יתפוגגו מיד עם ההתמודדות הראשונה בקשיים שהחיים האמיתיים מציבים.

אולי יעניין אותך גם

צרות טובות

בשבוע שעבר פנה אלי עוקב באינסטגרם ושאל אם זו תהיה חוצפה "להזמין" נושא. השבתי בחיוב בשמחה. הנושא שהוזמן הוא פוליאמוריה (מערכת יחסים רומנטית עם יותר

צוואה הדדית האומנם?!

התיקים הסבוכים והמרתקים ביותר בתחום המשפחה הם דווקא תיקים של צוואות וירושות. הסיבה לכך טמונה בעובדה, כי "השחקן המרכזי" של ההצגה נעדר, ועל היושב על

צו להפלה

מכירים את שיחות החניונים? מסוג השיחות האלה שמותירות אותנו עם מחשבות, כי הן תמיד נקטעות לפני שהן מסתיימות באמת. בשישי שעבר הייתה לי אחת כזו

״אם השנה״

דורון הגיע אלי כשבידו כתב תביעה עליו התנוססה הכותרת: פירוק שיתוף ופיצוי בגין פערי כושר השתכרות. את דורון הכרתי לפני 7 שנים. הוא היה לקוח

מזל סרטן

השבוע קיבלתי נזיפה מאחד מהקוראים האדוקים שלי. ״את מספרת רק את הסיפורים עם הסוף הטוב, למי את שומרת את אלה עם הסוף הקשה, העצוב הפחות

קודם כל תרגעי

קודם כל תרגעי אתמול היה המבחן האחרון בתואר. יצאתי ממנו מותשת בין היתר כי הוא היה בקורס בנושא מבחנים בהלכה ומוסר.  משם הלכתי ישר לעשות

ווטסאפ
Back top top