Skip to Content Contact Us

הדרך לגהנום רצופה כוונות טובות

יחסיהם של שלושת האחים יאיר, דורון ואדווה היו ממש בסדר, עד שאב המשפחה נפטר.

עד אז הם טיפלו בו במשך 9 שנים שבהן הוא החזיק מעמד ללא חנה, אשתו.

כאשר חנה ויהודה חתמו על צוואתם בשנת 2006 היו 3 ילדים, ארבעה נכסים ועוד קצת פחות מ-2 מיליון שהיו מפוזרים בבנקים, קרנות וקופות.

את הצוואה הם ערכו, בהמשך לסכסוך יורשים אלים במיוחד אשר ניהלו ילדי אחותה של חנה.

יהודה וחנה כתבו בפירוש בצוואתם שרצונם הוא למנוע ״מלחמת אחים״ ושהם החליטו לחלק לילדים נכסים ספציפיים (בשונה מ- ״כל הילדים מקבלים הכל״).

Img 1910

ליאיר הם הורישו את הדירה שבה הם גרו בחיפה. אומנם דירה בבניין, אבל באחד הרחובות היוקרתיים בעיר, שקירותיה הם למעשה חלונות פנורמיים המשקיפים למפרץ ובראות טובה רואים אפילו את החרמון.

לדורון  הם הורישו את הבית שיהודה ירש באחד מיישובי השרון ולאדווה הם הורישו את דירתם בניו-יורק.  את הנכס הרביעי (משרד בן 200 מ״ר באיזור התעשייה ברעננה) הם ציוו בחלקים שווים לשלושת ילדיהם.

לצוואה הם צרפו כנספח את טבלת האקסל שערך עבורם עורך הדין, טבלה שמפרטת את ערכו של כל נכס. טבלה שמוכיחה שרצונם הוא חלוקה שוויונית בין ילדיהם. הם גם  כתבו בפירוש שהחלוקה הספציפית בעין נועדה על מנת לחסוך במיסים ובעיקר לחסוך במלחמות.

טבלת האקסל גם הוכיחה שבשנת 2006 היה פער בין שווי דירת הירושה בשרון ודירת ניו יורק לבין שווי הדירה בחיפה. ולכן באמצעות כספי הקופות הם ערכו איזון בין ההפרשים.

בשנת 2021 נפטר יהודה מקורונה ויאיר הגיע אלי עם הצוואה של הוריו. כבר בפגישת הייעוץ ערכנו טבלת אקסל שמשקפת את שווי הנכסים (בנטו) שכל אחד יירש היום, לעומת הטבלה שערכו ההורים בשנת 2006. ברור שהיום התמונה קצת שונה.

שנת 2021 הייתה השנה שבה מחירי הדירות זינקו בכל הארץ – חוץ מבחיפה.

הדירה שקיבל יאיר על פי הצוואה הייתה שווה בשנת 2021  סך של 2.8 מיליון שקלים, דירת ניו יורק הייתה שווה 2 מיליון דולר (6.6 מיליון שקלים) ודירת השרון (כולל החלקה הקטנה הצמודה לה) הייתה שווה 7.9 מיליון שקלים. המשרד ברעננה היה שווה  3 מיליון.

הבעיה הייתה שבפועל אדווה, שעל פי הצוואה ירשה את הדירה בניו-יורק, חויבה במס עזבון של שליש, כך שבפועל היא ירשה  2.2 מיליון שקלים פחות. כלומר שווי הדירה נטו לאחר ניכוי המס עמד על 4.4 מיליון.

אבל זה לא הכל, כי כספי האיזון שנועדו להבטיח ליאיר את יצירת השוויון, נגמרו במרוצת השנים. ובחשבונות ההורים נותרו עשרות אלפים בודדים שכיסו את עלויות הקבורה והשבעה בלבד.

חנה הלכה לעולמה בשנת 2012, מאז מצבו של יהודה הפך סיעודי. במשך שנתיים מימון המטפל היה במלואו מתוך כספים פרטיים של בני הזוג ורק לאחר שנתיים אושרה קצבת הסיעוד שכיסתה קצת פחות מחצי מהעלות החודשית של המטפל.

בשנת 2017 יהודה נכנס לדיור מוגן. גם שם ילדיו לא חסכו. ועמדו על כך שלאבא יהיה מטפל זר גם בבית האבות. התענוג הזה עלה בערך 30,000 ש״ח בכל חודש. ילדיו לא חסכו ממנו כלום, הם לקחו אותו לטיפולים הכי טובים לרופאים פרטיים ודאגו שיהיה לו נוח.

יאיר הגיע אלי מבולבל לחלוטין. לא מבין איך קרה שדווקא הוא, שנישאר לגור בחיפה רק כדי לטפל בהוריו הקשישים, קופח בצוואתם. אבל הוראות הצוואה היו ברורות. ההורים ביקשו לחלק את הרכוש בחלקים שווים.

פניתי לדורון, בשם יאיר. הצעתי שנערוך חלוקה מעודכנת של נכסי העיזבון, כזו שתבטא את ערכם בפועל ובהתאם לרצונם של ההורים לשוויון בין ילדיהם.

למכתב צרפתי את טבלת האקסל שערכו ההורים בשנת 2006, לעומת הטבלה נכון להיום. הפער בין הדירה של יאיר לדירה של דורון עמד על כמעט 5 מיליון.

אבל דורון, שעל פי הצוואה החזיק בנכס היקר ביותר, סירב בתוקף ואמר שזה היה רצון ההורים ושיש לכבדו.

Img 1913

הגשנו התנגדות לקיום הצוואה לבית המשפט, במסגרת ההתנגדות דרשנו לבצע איזון מחדש בהתאם לרצונם המפורש של ההורים בצוואה.

כהוכחה צרפנו את טבלת האקסל שהם בעצמם צרפו לצוואה בהתאמה עם המצב הקיים היום לאחר ניכויי המס וכו׳.

בכתב התשובה להתנגדות דורון העמיס הכפשות וסיפורי מעשיות בדבר שליטה של יאיר באב וגניבת כספים.

בדיון הראשון השופטת הייתה לחלוטין בצד של דורון. היא הרימה גבה על כך שכספי הקופות שהיו אמורים לאזן את הפערים נעלמו כלא היו.

המזל היה שיאיר היה האחראי הכמעט בלעדי לטיפול באב והוא הפקיד על תיעוד של כל התשלומים מאז מותה של חנה ועד יומו האחרון של אבא.

במסגרת הליך ההוכחות הגשנו אסמכתאות תשלום על כל שקל שיצא מהחשבון של אבא, כולל חתימות של המטפל על כספים שקיבל במזומן.

השופטת עברה עם יאיר שורה שורה בחקירתו והוא קנה את אמינותה המלאה.

פסק הדין הוכתב בהסכמה בתום דיון ההוכחות הראשון. השופטת למעשה הציעה לצדדים בחום להסכים להצעת הפשרה ולפיה כל אחד יישאר עם הנכס שקיבל על פי הצוואה ובמשרד ברעננה יחלקו אדווה ויאיר בחלוקה של שליש לאדווה ושני שליש ליאיר.

הם הסכימו, חתמו על הפשרה וקיבלו צו.

אז מה אנחנו לומדים?

לומדים שהשופטת הייתה חכמה, שההורים היו קצת פחות חכמים. וצוואה עורכים על ידי עורך דין שמומחה בתחום ולאחר קבלת ייעוץ מס.

ברור הרי שמלחמת האחים ממנה חששו ההורים, הייתה נמנעת בקלות, אם עליית מחירי הנדל״ן וחישוב עלויות הזיקנה היו נלקחות בחשבון בטבלת האקסל המושקעת שצורפה לצוואה.

אולי יעניין אותך גם

גיבורת על

גיברת על עודד ואפרת הכירו בצבא. שניהם היו ב-8200 – לא פחות ולא יותר. תמיד רציתי להכיר מישהו מהיחידה הזו. ואז יצא לי להכיר שניים

"צוואה הדדית" – האומנם?!

התיקים הסבוכים והמרתקים ביותר בתחום המשפחה הם דווקא תיקים של צוואות וירושות. הסיבה לכך טמונה בעובדה, כי "השחקן המרכזי" של ההצגה נעדר, ועל היושב על

משפחה אומללה

רק לאחר שהכרתי את משפחת רוזנלבט באמת הבנתי את משמעות המשפט: ״כל המשפחות המאושרות דומות זו לזו ואילו כל  משפחה אומללה. אומללה בדרכה שלה.״ משפחת

צוואה הדדית האומנם?!

התיקים הסבוכים והמרתקים ביותר בתחום המשפחה הם דווקא תיקים של צוואות וירושות. הסיבה לכך טמונה בעובדה, כי "השחקן המרכזי" של ההצגה נעדר, ועל היושב על

חמות או לא להיות

חמות או לא להיות איתן ואלינה הכירו בטכניון. היא הייתה קופאית במזנון והוא סטודנט לתואר שני בהנדסת תוכנה. היא עשתה לו פרפרים בבטן. הוא לא

כפיות טובה

אתמול קיבלתי משלוח מפנק של עוגות קונדיטוריית "שמו" מלקוח שהפך ברבות השנים למשפחה. משהו בהכרת התודה שהוא מביע בכל הזדמנות, גורם לי להרגיש ברת מזל

ווטסאפ
Back top top