Skip to Content Contact Us

צוואה בכתב יד

אורלי ויעקב שודכו עוד בהונגריה, הם עלו לארץ ביחד והביאו לעולם 4 ילדים. 3 בנים ובת.

הם גידלו אותם באושר ונחת. יעקב היה בכיר במשרד הביטחון ואורלי מורה.

הם חיו בצניעות והצליחו לצבור לא מעט נכסי נדל״ן כתוצאה מעסקאות אמיצות.

לפני 4 שנים אורלי חלתה בסרטן ויעקב סעד אותה באהבה ללא תנאי.

הוא קילח אותה, הכין לה אוכל טרי יום יום וליווה אותה בעצמו לכל רופא וכל בדיקה. כשנאלצה אורלי להתאשפז בבית החולים, הוא התעקש להישאר לצידה. לילה אחד, כאשר ישן לצד מיטתה בבית החולים, הוא התעורר לצלילי זמזומים רועשים שבישרו שליבה הפסיק לפעום והיא מתה בשנתה.

יעקב שקע בתוך הצער וסירב לקבל כל טיפול.

בתו הקטנה הדר, הציעה שאבא יעבור לגור בביתה. האחים הופתעו מההצעה כי הדר עבדה כמנכלית ברשת אופנה גדולה ולא היה לה באמת זמן לטפל באביה הקשיש.

הדר לקחה את אבא תחת חסותה ובתוך מספר ימים יעקב מצא את עצמו מתגורר בחדר הממ״ד בבית יחד עם שתי בנותיה המתבגרות.

3 האחים התגייסו מיד לעזרה ועשו סבב שבתות ובו כל אחד מהם לוקח את אבא אליו לסוף שבוע והכל במטרה להקל על הדר.

בוקר אחד יעקב ביקש מבנו הבכור שיביא לו קלסר מסמכים מביתו. הבן נסע מיד לבית הוריו. כשהכניס את המפתח למנעול נדהם לגלות שהוחלף ומתוך הדירה נשמעו קולות ילדים. הוא התקשר להדר בבהלה ואמר שנראה שפרצו לבית ההורים.

מה שהסתבר זה, שבתוך מספר ימים הדר כבר מצאה שוכרים שהסכימו לשלם לא פחות מ-7,500 ש״ח עבור דירת ההורים שמעולם לא שופצה אבל הייתה ממוקמת במרכז תל אביב.

היא הביאה חברת הובלות שדאגה לפנות לזבל את רוב תכולת הבית, כמובן לאחר שלקחה כל דבר שיש לו ערך.

כאשר ביקשו האחים והאב הסברים להתנהלות מאחורי גבם, השיבה הדר בכעס: ״איך אתם מעזים לבוא אלי בתלונות כשאבא חי על חשבוני, מי אתם חושבים שיממן את השהות שלו״.

האב נפגע עד עמקי נשמתו, אבל הבין שאין לו ברירה כי ביתו כבר מושכר וכל תכולתו הושלחה לפח.

כעבור חודשיים נפל האב ושבר את האגן. מאותו רגע הפך תלוי בהדר באופן מלא. הדר, שניצלה את המצב, דרשה כתנאי להמשך מגוריו בביתה, שדמי השכירות מכל הנכסים, יועברו לחשבונה, סך של 40,000 ש״ח בכל חודש.

3 האחים, שהיו חרדים לשלומו של האב, ופחדו להכניסו לבית אבות מחשש להתעללות, נכנעו לסחטנות.

כעבור 3 חודשים האבא הלך לעולמו. במהלך השבעה שלפה הדר צוואה שאבא ערך בכתב יד חודש לפני שנפטר. במסגרתה הדר יורשת את כל ארבעת נכסי הנדל״ן שצברו ההורים ואת דירת המגורים. יתר הכספים, מתחלקים בין 3 האחים בחלקים שווים.

Img 1645

3 האחים הופתעו מקיומה של הצוואה, וגם כאן השיבה הדר בכעס: ״כולכם ידעתם שאבא העדיף אותי על פניכם ואתם גם יודעים שאבא היה צלול ואין לכם סיכוי בבית משפט אז אל תתאמצו אפילו״.

3 האחים הגיעו אלי לפגישת ייעוץ. הם שיתפו אותי בכאב על האבא שנאלץ להרגיש אורח בביתה של הדר בסוף חייו.

הם הביאו איתם צוואה הדדית של ההורים. צוואה שהוגשה לקיום מיד לאחר מותה של האם. במסגרת אותה צוואה, ירש האבא את כל הרכוש המשותף. הם הביאו גם את הצוואה בכתב היד שאותה הציגה הדר ביום הראשון לשבעה.

השאלה הראשונה ששאלתי הייתה מתי נחתמה הצואה ההדדית של ההורים. הם השיבו בשנת 1995. הסברתי להם, שרק בשנת 2005 יצא תיקון לחוק הירושה שמגביל את בן הזוג שנותר בחיים, מלערוך צוואה אחרת, לאחר מות הראשון.

מיד הבחנתי כיצד פניהם נופלות והתקווה מתחילה להתמוסס בחלל המשרד.

ביקשתי לראות מסמכים רפואיים שהביאו עימם.

לאחר שעיינתי במסמכים, הם הגישו לי את הצוואה בכתב ידו של אבא. קראתי אותה בעיון. היא הייתה לאקונית – ״אני מצווה את כל נכסי הנדל״ן שבבעלותי, לרבות הזכויות שירשתי מאשתי ז״ל, לבתי אהובתי הדר שמטפלת ודואגת לי במסירות ואהבה ול-3 בניי אני מצווה את הכספים המופקדים בחשבונות הבנק שלי.״ הכל בכתב יד, תאריך וחתימה.

הסתכלתי על התאריך,  הוא היה לי מוכר, פתחתי שוב את המסמכים הרפואיים וראיתי שהצוואה נחתמה באותו תאריך שהופיע על מכתב השחרור מבית החולים.

פתאום התחילו ליפול לי אסימונים, ככל הנראה הדר הכתיבה לאבא את תוכן הצוואה כתנאי לשחרור מבית החולים.

אבא הבין שלאחר ששבר באגן, הוא עתיד להיות תלוי בהדר באופן מלא ולא הייתה לו ברירה.

להתנגדות לצוואה צרפנו את המסמכים הרפואיים וחוות דעת גרפולוגית אשר קובעת שכתב היד בצוואה מעיד על חוסר גמירות דעת, חולשה וחרדה וכן סימנים מובהקים המצביעים על פסילת הצוואה: כתיבה לא מאורגנת וצפופה, שורות לא ישרות, מחיקות ותיקונים.

לצורך השוואה, העברנו לגרפולוגית ברכה שהאבא כתב לנכדתו מספר חודשים לפני התאריך שמצוין בצוואה.

הוספנו לקינוח גם פירוט התרופות המטשטשות שנטל האב באותו יום ואשר פורטו בהרחבה במכתב השחרור.

בקדם המשפט, השופט גלגל עיניים לעבר הדר ואמר שמחומר הראיות בכתבי הטענות בכוונתו להעביר את נטל הבאת הראיות על כך שלא הייתה השפעה בלתי הוגנת  לכתפיה. כלומר על הדר היה להוכיח לבית המשפט שהצוואה לא נחתמה כתוצאה מתלות והשפעה בלתי הוגנת.

יותר מאוחר באותו היום, קיבלתי טלפון מעורכת דינה של הדר שביקשה לתאם פגישות גישור, אמרתי לה שאנחנו מוכנים לוותר על התביעה להשבת הכספים שנטלה מאבא במרמה כאשר שלשלה לכיסה עשרות אלפי שקלים מהשכירויות בכל חודש. וזו הפשרה שלנו.

הדר הסכימה וצוואתם ההדדית של ההורים קוימה.

אולי יעניין אותך גם

תורם זרע

אוסנת הגיעה אלי אובדת עצות. היא הניחה על שולחני מכתב מחברת הביטוח איילון ובו היה כתוב: ״בהמשך לעדכון פרטים מול מרשם האוכלוסין נודע לנו על

לא חותכים עוגה בחושך

אביב היה לקוח שכבש את ליבי מהדקה הראשונה. המשפט הראשון שאמר לי היה: "יש לך מטרה אחת והיא לסיים את הנישואין שלי בהסכם ולא בבית

שאלת קיטבג

שאלת קיטבג אני אומנם בלחץ היסטרי בגלל דד ליין בלתי אפשרי של הגשת 2 סמינריונים עד סוף החודש, אבל לא יכולתי לוותר על הסיפור של

צוואה הדדית האומנם?!

התיקים הסבוכים והמרתקים ביותר בתחום המשפחה הם דווקא תיקים של צוואות וירושות. הסיבה לכך טמונה בעובדה, כי "השחקן המרכזי" של ההצגה נעדר, ועל היושב על

שעשוע יקר

כשהמציאות עולה על כל דמיון, זה משפט שאני אומרת לעצמי כל כך הרבה ביום יום שלי. אני הרי פוגשת מציאויות של אנשים. זו העבודה שלי.

צוואה עם נשמה

היא הגיעה אלי במטרה לערוך צוואה. אישה דתיה, לבושה בצניעות וחובשת כיסוי ראש. "אני רוצה לערוך צוואה, אבל לא צוואה רגילה – צוואה עם נשמה".

ווטסאפ
Back top top